Zürich, CH

Luchthaven Zürich

Schöck Combar® op de luchthaven in Zürich (Zwitserland) 

Het manoeuvreren van vliegtuigen op de grond is niet minder uitdagend dan in de lucht, alleen langzamer. Elke grote luchthaven heeft een complex systeem van start- en landingsbanen en taxibanen. De inductielussen in deze banen ondersteunen de luchtverkeersleiding bij het regelen van het verkeer.

Het is de verantwoordelijkheid van de luchtverkeersleiding om ervoor te zorgen dat er zich bij het opstijgen en landen geen incidenten voordoen. Op de banen bij het vliegveld van Zürich wordt dit uitgevoerd door SkyGuide, en op de platformen en taxibanen door de Flughafen Zürich AG. Met gedragsregels en technische installaties op banen en taxibanen wordt gegarandeerd dat de vliegtuigen elkaar niet in de weg rijden. Om de vliegveiligheid aan de grond te verbeteren wordt de speciale Combar® glasvezelwapening toegepast bij de uitbreiding van de start- en landingsbanen. 

Zoals stoplichten op straat

De bodemverlichting, de zogenaamde Red Stop Bars, zijn goed zichtbaar voor de piloten en geven op de drukke plekken letterlijk de "rode lijn" aan. Deze mag zonder toestemming van de luchtverkeersleiding onder geen enkel beding gepasseerd worden. Dergelijke rode stopbalken zijn aangebracht bij de overgangen van de start- en landingsbanen, waar botsingen bijzonder ernstige gevolgen zouden kunnen hebben. De overige taxibanen zijn in secties onderverdeeld, die ter oriëntatie van de luchtverkeersleiding dienen. Onder andere op de plekken waar taxibanen elkaar kruisen doen de rode stopbalken dienst als "stoplicht". Bijvoorbeeld op taxibaan 'Echo', parallel aan baan 16/34. Hier zijn onlangs de elektrotechnische installaties en de betonnen bodemplaten geplaatst.

Via inductie gevaar herkennen

Voor en na de rode “stoplichten” registreren zogenaamde inductielussen in de bodem de bewegingen van de vliegtuigen. Deze leidingen wekken een elektromagnetisch veld op dat verandert zodra een massa met een eigen magneetveld, in dit geval een vliegtuig, dit veld doordringt. De voor het taxiverkeer verantwoordelijke luchtverkeersleider in de verkeerstoren schakelt de Red Stop Bar tijdig uit om de weg voor een toestel vrij te geven. Nadat het vliegtuig met toestemming het signaal gepasseerd is, wordt dit signaal automatisch opnieuw ingeschakeld voor een volgend vliegtuig. Als een vliegtuig echter de Red Stop Bar zonder toestemming passeert, dan wordt bij de luchtverkeersleider meteen een alarm geactiveerd. De luchtverkeersleider kan vervolgens via de radio ingrijpen bij de cockpitbemanning en zo een eventuele aanvaring voorkomen.

Wapening met kunststof

Voor de veiligheid tijdens het rijden en taxiën over de banen is het noodzakelijk dat dit zeer gevoelige systeem op betrouwbare wijze functioneert. De signalen mogen niet worden verstoord, waardoor een elektrisch en magnetisch niet-geleidende wapening van de betreffende betonplaten noodzakelijk was. Bij de uitbreidingswerkzaamheden op de luchthaven van Zürich heeft de architect in deze kritische secties Schöck Combar® glasvezelwapening toegepast. In totaal ligt er circa 25 km aan Combar® wapeningsstaven onder de taxi- en landingsbanen van de luchthaven.

Daar waar staal een “storende factor” zou zijn, zijn de met vinylesterhars geïmpregneerde Combar® glasvezelstaven niet magnetisch of magnetiseerbaar. Deze staven geleiden dus geen elektriciteit en zijn bovendien vrij van corrosie. In een tweedelig productieproces worden buitengewoon vaste glasvezels zo dicht als mogelijk gebundeld en tot slot met kunsthars geïmpregneerd. Op deze manier ontstaat een resistent, duurzaam materiaal dat, zoals het voorbeeld Zürich nadrukkelijk aantoont, indirect zelfs de vliegveiligheid ondersteunt.

Op deze website leest u meer over onze Combar® oplossingen en het unieke materiaal waaruit de glasvezelstaven zijn gemaakt. Neem voor vragen en projecten contact op met onze afdeling Engineering via 055 526 88 20 of info@schock.nl.