Duurzaam wapenen met glasvezelstaven in Nederland officieel erkend

Schöck ComBAR® glasvezelstaven voor wapening in beton KOMO-gecertificeerd. Met de Schöck ComBAR® glasvezelstaven voor toepassing als wapening in beton beschikt de bouwwereld vanaf nu over een zeer bijzonder wapeningsmateriaal voorzien van een officiële KOMO erkenning voor duurzaam gewapende betonconstructies.

Met een treksterkte van het materiaal boven de 1000 N/mm2, een elasticiteitsmodulus van 60.000 N/mm2, aanhechtingseigenschappen die vergelijkbaar zijn met normaal betonstaal en een gegarandeerde duurzaamheid van meer dan 50 jaar zijn nu gewapend betonconstructies te realiseren die voldoen aan de geldende NEN normen en het Bouwbesluit.

Voordelen van ComBAR®
Met de Schöck ComBAR® glasvezelstaven beschikt de bouw over een gecertificeerd wapeningsmateriaal dat in tegenstelling tot staal; corrosiebestendig, chemisch resistent, niet-elektrisch geleidend en niet-magnetisch is. Daarnaast kent het materiaal zeer goede thermisch isolerende eigenschappen. In combinatie met de sterkte-eigenschappen, samenwerking met beton en verwerkingsvriendelijkheid is het voor specifieke toepassingen een pure aanwinst voor de bouw.

De nieuwste generatie wapeningsstaven biedt opdrachtgevers, ontwerpers en bouwers vanaf nu de mogelijkheid om goed in te spelen op speciale gebruik- en duurzaamheideisen van gebouwen en civiele constructies. Eisen die ontstaan als gevolg van ontwikkelingen en toepassingen op het gebied van telecommunicatie, mobiliteit, elektronica, chemie en energiebesparing. Daarnaast spelen bedrijfszekerheid en onderhoudskosten een zeker zo grote rol bij het ontwerpen van constructies.

Ontwerpen van betonconstructies
Ontwerpen en dimensioneren van betonconstructies met Schöck ComBAR® glasvezelstaven wordt eenvoudig verzorgd met de officieel goedgekeurde aanvullende bepalingen op NEN 6720 (VBC). De aanvullende bepalingen en rekenregels zijn als bijlage in het KOMO-attest-met-productcertificaat opgenomen. In de bouwpraktijk wordt gewerkt met glasvezelstaven die qua vorm vergelijkbaar zijn met normaal betonstaal, echter zijn deze vele malen lichter in gewicht. De staven zijn leverbaar in verschillende diameters en eenvoudig op lengte te zagen. Ook is de wapening in gebogen vorm of met een eindverankering leverbaar.

De praktijk
Inmiddels kent Schöck ComBAR® al vele projecttoepassingen in Europa, het Midden-Oosten en Canada. Advisering, engineering en toepassingsonderzoek is hierbij een dagelijks onderdeel van de service die Schöck hierbij levert. Voor de toekomst zijn de inspanningen in Nederland erop gericht, dat de bouwwereld dit materiaal, net als normaal wapeningsstaal,  leert kennen, waarderen en toepassen in projecten waar de unieke eigenschappen van Schöck ComBAR® tot haar recht komen.

Over Schöck
Schöck Nederland b.v. in Apeldoorn is de Nederlandse technische verkoopmaatschappij van Schöck-BT GmbH uit Baden-Baden. Het doel is voortdurend producten te ontwikkelen die bijdragen aan kwaliteitsverbetering en rationalisering in de bouw. Schöck concentreert zich hierbij op bouwfysische en statisch-constructieve toepassingen.

Dit persbericht en beeldmateriaal is op te vragen via marketing@schock.nl